سبک زندگی و علوم انسانی

سبک زندگی و علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، اولین نشست از سلسله نشست‌های سبک زندگی و علوم انسانی عصر امروز، دوشنبه، ۲۹ آبان‌ماه، در تالار کمال دانشگاه تهران با حضور ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با موضوع «دین، سبک زندگی و علوم انسانی» برگزار شد، ابراهیم فیاض به تحلیل و بررسی ریشه مفهوم سبک زندگی پرداخت و دو دیدگاه مربوط به این واژه را که متعلق به معتقدان به جریان فکری پیشرفت و معتقدان به جریان فکری زندگی بود، مطرح کرد.

وی در ابتدای سخن خود با اشاره به اینکه سبک زندگی بحث عمیقی نیست و آنگلوساکسون‌ها آن را از آلمان‌ها گرفته و مباحث مربوط به روش‌شناسی را بدان افزوده‌اند، اظهار کرد: در بحث روش‌شناسی مربوط آنگلوساکسون‌ها دو مفهوم «پیشرفت» و «زندگی» مطرح شده است که معتقدان به بحث زندگی در جنوب کشورهای آلمان و فرانسه زندگی می‌کنند و معتقدان به بحث پیشرفت در شمال کشور آلمان و شهرهایی مانند هامبورگ.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به تقسیم جغرافیایی معتقدان به این دو نوع تفکر، گفت: مناطق صنعتی پیشرفت محور و مناطق کوهستانی زندگی محور هستند و شهری مانند فرانکفورت نقطه تلاقی این دو نوع تفکر محسوب می‌شود.

وی محور پیشرفت را علم تجربی دانست و گفت: علم تجربی است که پیشرفت را ایجاد می‌کند و اگر به دنبال پیشرفت باشیم، باید به سراغ علم تحلیلی برویم که کارش کنترل است و عقلانیت ابزاری در همین دیدگاه مطرح و پیشرفت فناوری در آن محور بوده کار زیادی با انسان ندارد.

فیاض در ادامه تشریح دیدگاه معتقدان به پیشرفت در سبک زندگی، گفت: در این دیدگاه بحث اقتصاد و عرضه و تقاضا مطرح است و ارزش‌های انسانی چندان در آن مهم نیست و انسان موجودی سود‌جو، منفعت طلب و کاملاً غیر ارزشی تعبیر می‌شود و فلسفه تکاملی در این خصوص فلسفه اصلی است که طی آن بقای اصلح مطرح است؛ یعنی هر کس توانست زنده بماند، می‌تواند زندگی کند.

این دانش‌آموخته حوزه، جنگ را عامل تکامل در این دیدگاه معرفی و اظهار کرد: این دیدگاه تکامل محور بوده و با محیط زیست سازگار نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به تشریح دیدگاه افراد معتقد به «زندگی» در سبک زندگی پرداخت و گفت: در مقابل زندگی‌محورها معتقدند پیشرفت زمانی ارزش دارد که زندگی را زنده‌تر و پررنگ‌تر کند و اگر تمام دانش‌های بشری بتوانند پیشرفت کنند، اما نتوانند زندگی ما را زیباتر کنند، بی‌ارزش هستند.

وی ادامه داد: افراد معتقد به زندگی محوری ضد فلسفه هستند، چرا که معتقدند فلسفه ذهن را محدود می‌کند و انسان برای اینکه بتواند بر آن مسلط شود، مجبور است فرمول ایجاد کند، در حالی که هنر همه چیز را کنار هم جمع می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

سکولاریزیشن محصول علوم فنی است، و چون جامعه ما به سمت فنی شدن پیش می‌رود روبه سوی سکولاریزم نیز حرکت می‌کند

فیاض اعتقادات ضد فلسفی و طرفدارانه از هنر نیچه را محصول همین تفکر دانست و گفت: این افراد معتقد هستند هنر همه دانش‌ها را دور هم جمع می‌کند و علوم انسانی فقط تابعی از علوم تجربی است که متأسفانه اکنون همین دیدگاه نیز در کشور ما رایج شده است.

وی ادامه داد: اکنون کشور ما را تحصیل‌کنندگان دانش فنی اداره می‌کنند، وزارت علوم ما پر است از افراد تحصیل کرده در این حوزه و اندیشمندان و تحصیل کنندگان علوم انسانی به حاشیه رانده شده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اکنون بودجه یک ماه دانشکده‌های فنی ما برابر بودجه سالانه دانشکده‌های علوم انسانی است، عنوان کرد: از ما خواسته می‌شود مقاله‌های ISI بنویسیم، چرا که این نوع مقاله در علوم فنی ارزشمند است؛ یعنی ما باید حتی مطالب مربوط به زبان فارسی را نیز به انگلیسی بنویسیم تا ارزشمند باشد.

وی تصریح کرد: علوم فنی همه چیز از جمله زندگی را تقلیل می‌دهد، اما علوم انسانی زندگی را ترفیع می‌دهد و ما اگر می‌خواهیم بر روی زندگی تمرکز کنیم، باید بر روی علوم انسانی کار شود.

فیاض در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سکولاریزیشن محصول علوم فنی است، گفت: چون جامعه ما به سمت فنی شدن پیش می‌رود، رو به سوی سکولاریزم نیز حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر همین روند ادامه پیدا کند، ما به سمت عرفی‌گرایی پیش‌ خواهیم رفت، گفت: نتیجه همین دیدگاه است که منتهی به دین سطحی، احساسی، فُرمیک و مداح محور می‌شود، به نحوی که همه چیز عرفی شده و حتی روحانیت هم نمی‌تواند برای اصلاح آن کاری کند.

فیاض با اشاره به اینکه اگر زندگی روزمره اصل شود، اباحه‌گری گسترش پیدا می‌کند، گفت: اگر روزمرگی در سبک زندگی، محور قرار گیرد، اباحه‌گری به ویژه در مباحث جنسی گسترش یافته و همجنس‌گرایی را به همراه خواهد داشت.

وی تنها راه نجات از حرکت به سمت روزمرگی و اباحه‌گری را وارد کردن فطرت به سبک زندگی دانست و گفت: باید فطرت وارد سبک زندگی شود، و گرنه اباحه‌گری وارد آن خواهد شد که در این نوع نگرش مطرح می‌شود که به هر نحو باید در زندگی روزمره خوش باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود به دیدگاه اسلام در این خصوص پرداخت و تصریح کرد: اسلام دین رهبانیت نیست و در اسلام فطرت شامل غریزه و احساسات نیز می‌شود؛ یعنی ما هرگز در اسلام جنگ فطرت و غریزه را نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین دین ما دینی امضایی است؛ یعنی هر چه از خارج وارد شود، اگر مفسده‌ای در آن نباشد، می‌تواند ورود پیدا کند.

فیاض با اشاره به اینکه سبک زندگی افراد معتقد به زندگی محوری، عرفان ضد فلسفه است، گفت: در این دیدگاه است که نیهیلیسم مثبت وارد زندگی می‌شود و در این زمان اگر حکمت را وارد زندگی نکنیم، به سمت اباحه‌گری پیش خواهیم رفت.

وی با انتقاد از اینکه اباحه‌گری وارد زندگی‌های ما و حتی وارد برخی حوزه‌های ما نیز شده است، گفت: متأسفانه بعد از مشروطیت حتی فقه ما نیز زندگی محور و عرفی شده است.

فیاض تصریح کرد: ما حکمت و فقه حکیمانه را از دست داده‌ایم، در حالی که با داشتن فقه حکیمانه نه دچار پیشرفت زدگی افراطی و نه دچار اباحه‌گری در سبک زندگی می‌شویم.

اشتراک گذاری پست

درباره ی نویسنده

tst

مهندس احمدی-مشاور برنامه ریزی و سیستم ها-موسسه رزق حلال
این موسسه آمادگی هرگونه همکاری از ایده پردازی تا طراحی و ساخت محصولات صنعتی، شهری، فرهنگی-اجتماعی، سیستمی و … را دارد. بدین منظور می توانید با ما تماس حاصل فرمائید.
تلفن:09331188467 ایمیل: halaltec@live.com

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.