فناوری SDP و نمایشگاه CES

فناوری SDP و نمایشگاه CES

در چند روز اخیر، خبرهای نمایشگاه جهانی CES در صدر اخبار حوزه خدمات و تجهیزات الکترونیکی مصرفی قرار داشت. این نمایشگاه که همه­ساله در اوایل سال میلادی در لاس­وگاس امریکا برگزار می­شود، امسال نیز از دهم تا سیزدهم ژانویه ۲۰۱۲ (۲۰ تا ۲۳ دیماه) برگزار شد و محصولات و خدمات جدیدی را به مخاطبین نمایش داد.

چنانکه در بخش پایانی بولتن حاضر بیان شده است، بسیاری از فناوریهای ارائه شده در این نمایشگاه (به­عنوان مثال کتابهای الکترونیکی جدید به نام ultra-book، تلویزیونهای هوشمند جدید، عینکی که بتوان در هنگام راه رفتن با آن به تماشای فیلم یا تصاویر مورد علاقه پرداخت، دانگلهای تبدیل­کننده تلویزیون معمولی به تلویزیون هوشمند و غیره)، مشخصاً فناوری فرهنگی هستند و پر کردن اوقات فراغت مردم و رفع نیازهای فرهنگی آنان را هدفگیری کرده­اند. نگاهی به محصولات نمایشگاه نشان می­دهد که شرکتهای بزرگ دنیا روزبروز توجه بیشتری به فناوریهای حوزه رسانه و حوزه محتواهای گوناگون فرهنگی می­کنند. نمونه­ای از فناوریها و محصولات این نمایشگاه، که به عنوان بزرگترین در نوع خود در جهان شناخته می­شود، در بخش پایانی این شماره بولتن بیان شده است.

در یک سطح کلی­تر، باید این مساله را یادآوری نمود که نیاز جوامع بشری به رسانه(محتوا)ی فرهنگی، روزبروز در حال افزایش است. این به خاطر آن است که سایر نیازهای مردم، نظیر تامین خوراک و پوشاک، در اغلب نقاط جهان (حتی مناطق کمترتوسعه­یافته)، روزبروز با سهم کمتری از اشتغال و سرمایه­گذاری (نسبت به کل اشتغال و سرمایه­گذاری)، برآورده می­شود ولذا بشر به سوی تامین نیازهای فکری و محتوایی خود گرایش بیشتری می­یابد و صنایع جدیدی ایجاد می­کند که در راستای رفع نیازهای متعالی­تر هستند. از طرف دیگر، هرچه با ارتقای فناوری، کارها سریعتر و راحتتر انجام شوند، اوقات فراغت انسانها بیشتر شده و نیاز انسانها به تفریح و سرگرمی بیشتر می­شود که این مساله نیز بازار صنایع فرهنگی و محتوایی را توسعه می­دهد.

با سریعتر شدن روند تولید محتواها و خدمات محتوایی در جهان، فناوریهای جدیدی پا به عرصه وجود گذاشته­اند که نه مستقیماً فناوری تولید محتوای نهایی هستند و نه از جنس فناوری­های ارتباطی نظیر شبکه­های تلفن همراه هستند؛ بلکه فناوریهایی هستند که نقش یک واسط را بین اپراتورهای شبکه یا سازندگان تجهیزات از یک سو و تولیدکنندگان محصولات محتوایی از سوی دیگر ایفا می­کنند و تعامل این دو بخش را تسهیل و تسریع می­نمایند. فناوری «سکوی تحویل خدمت» یا SDP، یکی از مهمترین این واسطها است که محیطی برای ایجاد سرویسها و محتواهای مورد نیاز کاربران فراهم می­کند و روند تولیدات محتوایی را سرعت چشمگیری می­بخشد.

در این شماره بولتن، به معرفی فناوری مهم SDP پرداخته می­شود که یکی از واسطهای مهم تسریع­کننده و تسهیل­کننده تولید و اجرای محتوا و خدمات، به­ویژه محتواها و خدمات فرهنگی است و در کشور ما نیز چندی است مورد توجه اپراتورهای تلفن همراه و سازندگان تلویزیون هوشمند قرار گرفته است.

همچنین نمونه­ای از سبقت گرفتن شرکتهای خارجی در بازار تولید محتوا در کشور ما نسبت به مجموعه­های داخلی نیز در این شماره بیان شده است که هوشیاری مسئولین را می­طلبد. .http://fanafar.ir/fa

اشتراک گذاری پست

درباره ی نویسنده

tst

مهندس احمدی-مشاور برنامه ریزی و سیستم ها-موسسه رزق حلال
این موسسه آمادگی هرگونه همکاری از ایده پردازی تا طراحی و ساخت محصولات صنعتی، شهری، فرهنگی-اجتماعی، سیستمی و … را دارد. بدین منظور می توانید با ما تماس حاصل فرمائید.
تلفن:09331188467 ایمیل: halaltec@live.com

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.