حضرت فاطمه زهرا (س) چگونه بر ائمه معصومین(ع) حجت است؟

n00184030-s

حضرت فاطمه زهرا (س) چگونه بر ائمه معصومین(ع) حجت است؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت ا… جوادی آملی در بیانی با اشاره به مفهوم حجیت و عصمت حضرت زهرا سلام ا… علیها آورده اند: گفته می شود که این بانو حجت بر ائمه (علیهم السلام) است؛ برای این است که در حجیت، نبوّت یا رسالت یا امامت لازم نیست؛ آنچه محور حجیت است، عصمت است. اگر انسانی معصوم بود در این صورت یقین داریم حرف او، فعل او، تقریر او، سکوت او و قیام او و قعود او حجت خداست. این که در زیارت «آل یس» به پیشگاه ولی عصر (ارواحنافداه) سلام عرض می کنیم، به تک تک حالات او سلام عرض می کنیم؛ برای اینکه تک تک حالات او معصومانه است «السلام علیک حین تقوم، السلام علیک حین تقعد، السلام علیک حین تقرأ وَتبین، حین ترکع وَتسجد»؛ آن وقتی که برمی خیزی، آن وقتی که می نشینی، آن وقتی که سخن می گویی، آن وقتی که تقریر می کنی، آن وقتی که رکوع داری، آن وقتی که سجود داری. جامع همه اینها همان است که در سورهٴ مبارکهٴ «انعام» آمده است که (قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی) . خب اگر کسی معصوم بود، حیات و مماتش این است، شئون حیات و ممات این است [و] ما به تک تک این شئون معصومانهٴ معصوم ، عرض ادب می کنیم. معیار حجیت عصمت است؛ نه نبوت، نه رسالت و نه امامت و چون این بانو (سلام ا…علیها) معصومه است، حجت خداست.

سرّ حجیت حضرت زهرا (س) بر ائمه (ع)

این که گاهی علی بن ابی طالب (سلام ا… علیه) به سخنان بی بی استشهاد می کند که فاطمه چنین گفته است این استدلال به قول حجت ا… است؛ اما سر این که او حجت بر معصوم هم هست، این است که ائمه (علیهم السلام) عالم غیب اند «بما کان وبما یکون وَبما هو کائن الی یوم القیامه»؛ اما منابع علمی اینها گاهی از رسول اکرم (صلّی ا… علیه وآله وسلّم) شنیده اند، گاهی از باطن قرآن کمک می گیرند و گاهی از مصحف فاطمه [است] وقتی امام معصوم (سلام ا… علیه) دارد خبر غیب می دهد؛ از او سؤال می کنند که این خبر غیب را از کجا گرفته ای. می گوید: در مصحف مادرمان [است] خب، این مصحف فاطمه چیست؟ همان است که جبرئیل (سلام ا… علیه) نازل می شد و این معارف را می فرمود و وجود مبارک فاطمه (سلام ا… علیها) تلقی می کرد؛ بعد به امیرالمؤمنین(ع) می فرمود [و] امیرالمؤمنین(ع) املای او را نوشته و کتابت می کرد (کاتب این بخش از وحی هم بود)، که مصحف فاطمه (س) شده است. آن وحی تشریعی بود که با انقطاع عمر مبارک رسول گرامی (علیه وعلی آله آلاف التحیه والثناء) به پایان رسید.

انقطاع وحی تشریعی و باقی بودن تسدیدی

اگر در نهج البلاغه آمده است که وجود مبارک امیرالمومنین درباره رحلت پیغمبر (سلام ا… علیهما) فرمود:«لقد انقطع بموتک ما لم ینقطع بموت غیرک من النبوه والانباء من اخبارالسماء» آن ناظر به وحی تشریعی است، وگرنه وحی تسدیدی ، تعریفی، انبائی (انحا و اقسام وحی) که «الی یوم القیامه» به ویژه در شب های قدر نازل می شود، دوام دارد.این گونه از وحی ها در شب های جمعه در لیالی قدر بر ائمه (علیهم السلام) نازل می شد و وجود مبارک ولی عصر (ارواحنافداه) هم نازل می شود. این وحی قطع نشده است؛ این گونه از معارف غیبی به وسیله جبرئیل (سلام ا… علیه) نازل می شد، فاطمه (سلام ا… علیها) تلقی می کرد و اینها را حفظ می کرد و برای امیرالمؤمنین املا می فرمود، وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام ا…علیه) اینها را می نوشت، که مصحف فاطمه شده و این مصحف الان در نزد وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) است. این از منابع علم غیب ائمه (علیهم السلام) است که وقتی از یک امام معصوم سؤال می کردند یا گاهی خود آنها بلا واسطه و قبل از سؤال و مستقیم می فرمودند: در مصحف جده ما (در مصحف فاطمه)(س) چنین آمده است. این می شود حجت خدا بر خلق اجمعین، به ویژه در معارف غیبی نسبت به ائمه اطهار (سلام ا… علیهم اجمعین).

اشتراک گذاری پست

درباره ی نویسنده

tst

مهندس احمدی-مشاور برنامه ریزی و سیستم ها-موسسه رزق حلال
این موسسه آمادگی هرگونه همکاری از ایده پردازی تا طراحی و ساخت محصولات صنعتی، شهری، فرهنگی-اجتماعی، سیستمی و … را دارد. بدین منظور می توانید با ما تماس حاصل فرمائید.
تلفن:09331188467 ایمیل: halaltec@live.com

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.