تخیل در رادیو

تخیل، مفهومی است بسیار پیچیده که بر خلاف مفاهیم همرده خود در دنیای اندیشه (مانند زبان و معرفت)، کمتر مورد توجه بوده است. در نیم قرن اخیر پس از گذار از دوره¬های معرفت¬شناسانه و زبان محور در فلسفه، تخیل بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
امروز نقش تخیل در زبان و عرصه بیان و دریافت به عنوان امر کلیدی مورد واکاوی قرار میگیرد. هر جا که در آن ارتباط انسانی (که همان عرصه انتقال معنا است)، وجود داشته باشد، تخیل نیز حضور خواهد داشت.
نقطه نظرات بالا کافی است تا پژوهشگران رسانه نگاه خود به تخیل در رسانه‌ ها را مبنایی‌تر کنند چرا که رسانه¬ها به عنوان عرصه‌ی مهم انتقال معنا در دنیای امروز، و همچنین به خاطر گسترده کردن امکان‌های ارتباط زبانی، موجب فعال شدن هر چه بیشتر تخیل در جوامع گردیده‌اند.
این امر وقتی اساسی‌تر می‌گردد که بدانیم هر چه یک طریق ارتباط نمادین‌تر باشد، جا برای ورود تخیل بیشتر می‌گردد.
در میان رسانه‌های امروزی، از کتاب و روزنامه گرفته تا رسانه‌های دیداری، شنیداری و چندرسانه‌ها (multimedia)، رادیو به خاطر در زمان بودن و تک‌واسطگی نشانه‌ایِ صوت در آن، امکان حضور تخیل در ارتباط را به حداکثر می‌رساند. به همین دلیل انواع برنامه‌های رادیویی واقع‌نما (مانند اخبار) و خیال‌نما (مانند نمایش رادیویی) همگی با تخیل سر و کار دارند.
نحوه استفاده از قدرت تخیل در ساخت برنامه‌های رادیویی تفاوت یک برنامه¬ی فاخر با برنامه‌ای پیش پا افتاده را باعث می‌گردد.
بنابر این امروز هر چه به کارکرد تخیل در برنامه¬سازی رادیویی توجه نظری و عملی بیشتری شود، رادیو بهتر خواهد توانست خود را به عنوان رسانه‌ای ممتاز در عصر فراگیر شدن رسانه¬های دیجیتال، معرفی نماید. مسلم آن است که علی‌رغم هجوم رسانه‌های دیجیتال، رادیو به واسطه به کارگیری تخیل مخاطب می¬تواند به عنوان رسانه‌ای انسان‌محور، حیات بالنده‌ی خود را ادامه دهد.

اشتراک گذاری پست

درباره ی نویسنده

tst

مهندس احمدی-مشاور برنامه ریزی و سیستم ها-موسسه رزق حلال
این موسسه آمادگی هرگونه همکاری از ایده پردازی تا طراحی و ساخت محصولات صنعتی، شهری، فرهنگی-اجتماعی، سیستمی و … را دارد. بدین منظور می توانید با ما تماس حاصل فرمائید.
تلفن:09331188467 ایمیل: halaltec@live.com

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.