نقش فرهنگ صراط مستقیم در تمدن زایی

فرهنگ عبارت است از شیوه انتخاب شده برای کیفیت زندگی که با گذشت زمان ومساعدت عوامل نافذ در حیات یک جامعه به‌وجود می‌آید. فرهنگ دارای نمودها و فعالیتی است که فقط به جامعه‌ای خاص اختصاص دارد و زندگی آن جامعه را رنگ آمیزی می‌کند و شیوه‌ای از زندگی را رقم می‌زند. فرهنگ اسلامی که از آن در قرآن کریم به‌عنوان صراط مستقیم تعبیر می‌شود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شیوه‌ای خاص از زندگی را رقم می‌زند که اختصاص به جامعه اهل خود یعنی اهل صراط مستقیم دارد. اگر فرهنگ جامعه‌ای ریشه در عوامل و اهداف اصیل انسانی داشته باشد وموجب پویایی حیات انسان‌ها شود، آن فرهنگ را باید تمدن‌زا نامید واگر به عکس فرهنگی ریشه درعوامل و اهداف اصیل انسانی نداشته باشد نه تنها تمدن‌زا نیست بلکه در صورت قدرت یافتن، تمدن سوز نیز هست. به عبارت دیگر تمدن را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد:
۱- دیدگاه قدرت محور که مرادش از تمدن عبارت است از به فعلیت رسیدن همه استعدادها و استخدام همه اشکال قدرت در پیشبرد هدف‌های حیات طبیعی معمولی، در این دیدگاه به تکامل انسان وحدت انسانیت توجه نمی‌شود و تحصیل قدرت وعشق به آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در این دیدگاه توجه به انسان و ارزش‌های آن مورد غفلت قرار می‌گیرد. این دیدگاه تمدن را رسیدن انسان‌ها به مرحله‌ای می‌داند که از نظر علم و فن رشد چشمگیر پیدا کرده وبا برخورداری از رفاه و آسایش هرچه را که خواست انجام دهد.
این همان دیدگاهی است که فرهنگ غربی با رقم زدن به یک شیوه زندگی مختص به‌خود به‌عنوان تمدن به دنبال رسیدن به آن است که روز به‌روز ناکارآمدی آن مشخص‌تر می‌گردد به این معنا که این نوع نگرش و شیوه زندگی وفرهنگ نه تنها تمدن زا نیست بلکه تمدن سوز است و جز هلاکت چیز دیگری را برای انسان‌ها به ارمغان نمی‌آورد به‌گونه‌ای که بین اندیشمندان این سخن به‌صورت جدی مطرح است که فرهنگ غرب به بن بست رسیده است. چنانکه قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید:” فکاین من قریه اهلکناها و هی ظالمه(حج /۴۵)” بسا جوامعی را که ستمکار بودند هلاک ساختیم و چه ظلمی بالاتر از تعدی از فرهنگ صراط مستقیم.
۲- دیدگاه خدا محور که مرادش از تمدن عبارت است از: تشکل انسان‌ها با روابط عالی و اشتراک همه افراد وگروه‌های جامعه در پیشبرد اهداف معنوی ومادی برای رسیدن به حیات جاوید از طریق عبودیت که به معنای به فعلیت رسیدن همه استعدادهای سازنده انسانی و تشکیل جامعه الهی می‌باشد و این همان قدرت تمدن سازی فرهنگ و شیوه زندگی براساس اصول صراط مستقیم است.
علت تمدن زایی این دیدگاه وجود عوامل بروز اعتلای تمدن در فرهنگ صراط مستقیم است که از آن جمله می‌توان به امور ذیل اشاره کرد:
۱- پایبندی شدید به خصلت‌ها و فضایل اخلاقی
۲- گرایش به آرمان‌های جاوید
۳- پایبندی به صحت و سلامت روحی افراد جامعه وحاکمان
۴- جریان یافتن امور زندگی برمبنای حق( توحید)
۵- خویشتنداری از ظلم
۶- پرهیز از فساد در روی زمین
۷- تعهد شدید نسبت به اجرای عدالت
۸- استفاده از نیروها و مجاهدت در جهت برداشتن عوامل مزاحم‌ مادی ومعنوی بر سرراه حیات طیب و …
و این همان چیزی است که مقام معظم رهبری برای تبیین بیشتر اهمیت سبک زندگی اسلامی به تشریح جایگاه آن درتمدن نوین اسلامی در دیدارشان با مردم خراسان شمالی به آن پرداختند و در این باره فرمودند:” اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلامی بگیریم این تمدن دارای دو بخش ابزاری و (حقیقی) اساسی خواهد بود که سبک زندگی، بخش حقیقی آن را تشکیل می‌دهد.”
معظم له با تاکید بر اینکه بدون پیشرفت در بخش حقیقی
تمدن سازی نوین اسلامی یعنی سبک و فرهنگ زندگی، اهداف این تمدن بزرگ محقق نخواهد شد فرمودند:” متاسفانه ما در این بخش پیشرفت چشمگیری نداشته و همچون بخش اول یعنی علم و صنعت ونظایر آن پیشرفت نکرده‌ایم.”
به نقل از خبرنامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

Не упустите ни одного клиента – дизайн адаптируется под iPhone, Студия Topodin, Мы начнем ее с рассмотрения понятия маркетинга

اشتراک گذاری پست

درباره ی نویسنده

tst

مهندس احمدی-مشاور برنامه ریزی و سیستم ها-موسسه رزق حلال
این موسسه آمادگی هرگونه همکاری از ایده پردازی تا طراحی و ساخت محصولات صنعتی، شهری، فرهنگی-اجتماعی، سیستمی و … را دارد. بدین منظور می توانید با ما تماس حاصل فرمائید.
تلفن:09331188467 ایمیل: halaltec@live.com

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.